Monday, June 21, 2010

MASALAH ULAMA' KINI DAN DUALISME DALAM ILMU

Imam al-Ghazali membahagikan ilmu kepada ilmu naqliyyah dan ilmu ‘aqliyyah.Ilmu ‘aqliyyah dilihat sebagai berkhidmat kepada ilmu naqliyyah.Maka dari hakikat itu, kita boleh faham bahawa, dalam konteks semasa ini, sains dalam Islam ialah sains yang berkhidmat kepada Islam. Ini turut bermakna bahawa sains dan teknologi semasa tertakluk di bawah sistem nilai, sistem ilmu dan sistem hukum Islam, lalu semestinya dihakimi oleh Syari‘ah Islamiyyah. Maka kita tak boleh membiarkan berlarutan suasana seperti sekarang di mana sains dan teknologi bebas bermaharalela tanpa terbatas dan terpandu oleh hukum-hakam agama, apatah lagi bila sudah jelas bagi kita semua bahawa terlalu banyak aspeks sains dan teknologi semasa banyak membawa bencana bukan manfaat kepada alam.

Sains dan teknologi moden termasuk segala kegiatan yang berkaitan dengannya, sememangnya tertakluk kepada sistem nilai Islam yang terangkum dalam al-Maqasid al-Syar‘iyyah dan tidak terlepas daripada salah satu daripada hukum fiqh yang lima itu: wajib, mandub, ja’iz, makruh dan haram . Tetapi siapakah yang akan menghakimi ilmu sains semasa menurut hukum-hakam agama kalau bukan ahli agama itu sendiri, yang tahu-menahu mengenai hukum-hakam agama dan juga tahu-menahu akan ilmu-ilmu sains.

Terlalu banyak tuntutan agama yang tak mungkin ditunaikan dengan sempurna dan baik kalau ilmu-ilmu sains dan matematik tertentu tak dikuasai atau dicipta terlebih dahulu. Tuntutan sembahyang dengan segala syarat-syaratnya seperti menghadap qiblat dan menentukan masa masuk waktu sembahyang telah mencetuskan perkembangaan ilmu-ilmu geometri dan trigonometri , ilmu taqwim dan astronomi . Tuntutan pembahagian harta pusaka menurut hukum fara’id mencetuskan penciptaan dan perkembangan ilmu algebra. Tuntutan mengerjakan haji, jihad, menuntut ilmu .memakmurkan bumi dan perdagangan mencetuskan perkembangan ilmu alam, ilmu pertanian, ilmu pemetaan dan ilmu pelayaran. Tuntutan mengambil i’tibar daripada sejarah telah mencetuskan perkembangan ilmu sirah, ilmu tarikh, malah penciptaan ilmu baru, iaitu ilmu peradaban oleh Ibn Khaldun. Tuntutan menjaga kesihatan dan pemakanan mencetuskan perkembangan ilmu pertanian dan ilmu perubatan, termasuk ilmu-ilmu cabang yang berkaitan.

Pendek kata, tuntutan umum dalam al-Qur’an telah menggalakkan para ‘ulama’ Islam dahulu kala, termasuk ‘ulama Melayu-Islam kita, menguasai kedua-dua ilmu naqli dan ilmu ‘aqli dengan agak mendalam dan menyeluruh. Pergabungan terpadu antara naqliyyat dan ‘aqliyyat turut diusahakan oleh para ulama Melayu-Islam kita seperti yang jelas didedahkan oleh hasil penyelidikan al-Marhum Ustaz Wan Muhamad Saghir Wan Abdullah dan juga Ustaz Zaidi Abdullah.


Maka apabila kita meneliti riwayat hidup dari hasil karya ulama Islam dari zaman Imam al-Ghazali sampai kepada zaman awal abad keduapuluh ini kita dapati ramai yang menggabungkan antara ilmu naqli dan ilmu ‘aqli dengan sedemikian cara sehingga ilmu naqli menjadi pemandu kepada ilmu ‘aqli. Ilmu ‘aqli pula berkhidmat kepada ilmu naqli, maka dengan yang demikian segala perkembangan ‘ulum ‘aqliyyat senantiasa sepanjang masa berada di dalam kerangka sistem nilai keilmuan dan keadaban Islam lalu diarahkan kepada memenuhi tuntutan al-Maqasid al-Syar‘iyyah. Hal demikian tidak menghairankan kerana mereka yang terlibat dalam pentadbiran negara atau kerajaan, atau memegang jawatan awam, atau yang bergiat dalam bidang kajian dan kerjaya sains dan teknologi juga adalah terdiri dari golongan ulama yang memiliki kelayakan yang tinggi dalam bidang naqliyyat dan ‘aqliyyat. Contohnya seperti Ibn Khaldun ulama besar yang juga pernah bertugas sebagai menteri besar dan penasihat sultan serta pernah juga berkhidmat sebagai duta bagi kerajaan Mamluk untuk berunding dengan Timur yang ganas itu. Begitu juga Ibn Rushd faqih dan qadi besar pengarang Bidayat al-Mujtahid dan juga ahli falsafah, ahli falak pengarang Mukhtasar al-Majisti dan juga terkenal sebagai ahli perubatan.. Contoh lagi ialah semasa kerajaan ‘Uthmaniyyah di mana hanya orang yang sudah melalui pendidikan agama yang melalui sistem madrasah dibenarkan memasuki sekolah-sekolah perubatan untuk berlatih sebagai ahli perubatan. Di kalangan ulama Melayu-Islam kita pula ialah umpama Shaykh Ahmad al-Khatib al-Minangkabawi, imam Shafi‘iyyah di Makkah yang turut mengarang dalam bidang ilmu matematik pada tahap yang agak canggih.

Adakah Kau Lupa

Saturday, June 19, 2010

UMAT ISLAM TERDAHULU MENGAGUMKAN

Dari sudut penguasaan ilmu sains, umat islam sebelum ini adalah mengagumkan. Hal ini diakuai sendiri oleh pemikir-pemikir barat. Sebagai contoh, Dr. Robert Briffault di dalam bukunya the making of humanity dalam bab Dar al-Hikmet berkata…

“Roger Bacon bukanlah tokoh yang memperkenalkan konsep eksperimen dalam ilmu. Beliau hanyalah merupakan anak murid kepada ilmuwan sains islam dan metodologi islam,dan ilmu yang beliau peroleh ini kemudiannya dikembangkan oleh beliau ke barat. Beliau tidak pernah jemu untuk menyatakan bahawa bahasa arab dan sains islam adalah satu-satunya pintu bagi mereka di zamannya untuk mengenali ilmu yang hakiki…..…sumbangan tamadun islam kepada dunia moden yang paling bermakna adalah sains’’

Memang benar.Tanpa Islam, barat tidak kenal sains dan teknologi. Hal ini dinyatakan tanpa segan silu oleh Carleton S. (Carly ) Fiorina, mantan pengerusi (CEO) Hewlett-Packard Company, semasa menyampaikan ucapan yang bertajuk Technology, Business and Our Ways of Life:What’s Next pada 26 September 2001 di Minneapolis, Minnesota. Beliau Berkata..

“pada suatu ketika dahulu, wujud satu tamadun yang terbesar di dunia. Empayarnya begitu luas, bersambung-sambung dari lautan ke lautan, menjangkau kawasan utara tropika dan padang pasir. Tamadun ini hidup subur digerakkan dengan ciptaan-ciptaan baru. Arkitek-arkiteknya mampu membina bangunan tinggi yang melawan graviti. Pakar-pakar matematiknya mencipta konsep algebra dan algoritma serta konsep-konsep ini membantu penciptaan komputer yang wujud pada hari ini. Tokoh-tokoh perubatannya menemui ubatan-ubatan baru. Tokoh-tokoh astronominya meneropong langit dan memberi nama kepada bintang-bintang dan sekali gus membuka jalan kepada penerokaan angkasa lepas…tamadun yang saya maksudkan ini sebenarnya ialah tamadun islam, yang berkembang dari tahun 800-1600 masihi….industri teknologi tidak akan wujud pada hari ini tanpa sumbangan dari tokoh-tokoh matematik islam”

The Golden Ages Of Islam.




UMAT ISLAM KINI PERLU BANGKIT DARIPADA ‘TIDUR’

Umat islam hari ini lemah dalam bidang sains. Salah satu sebabnya adalah keasyikan sebahagian umat islam berdebat dan berfalsafah dalam ranting yang tidak berfaedah. Inilah punca umat dan Negara islam ditindas dan mundur.

Berhubung dengan perkara ini, Syeikh Hasan an-Nadwi di dalam bukunya kerugian dunia kemunduran umat islam berkata,”tetapi sayang sekali, kaum Muslimin tidak mensyukuri nikmat Allah. Selama berabad-abad umat islam membuang waktu dan tenaga untuk berfikir dan berfalsafah berhubung perkara yang tidak bermanfaat. Jika mereka memfokuskan kepada ilmu yang menguntungkan islam dan kaum Muslimin, kedudukan mereka tidak akan menjadi separah itu. Umat islam bukan sahaja asyik membahaskan sifat-sifat Allah, mereka juga membicarakan tentang roh, falsafah wihdatul wujud dan sebagainya. Semua ini memakan masa dan tenaga yang banyak….”

~Sekian~

Monday, June 7, 2010

Alam Semesta Sentiasa Mengembang



Where in the world are you? by shastadaisy~.




Pada tahun 1925, ahli astronomi Amerika yang bernama Edwin Hubble, membentangkan bukti hasil kajiannya bahawa semua galaksi semakin menjauhi antara satu sama lain, yang membayangkan alam semesta ini sedang mengembang. Pengembangan alam semesta kini diiktiraf sebagai fakta sains.

Inilah ayat al-Quran yang menyatakan mengenai sifat alam semesta ini:




“Dan langit itu Kami dirikan dengan kekuasaan Kami (dalam bentuk binaan yang kukuh rapi) Dan sesungguhnya Kami adalah mempunyai kekuasaan yang luas tidak terhingga.” (Surah Dzaariyaat: 47)



Stephen Hawking, dalam bukunya, A Brief History of Time, berkata, ´Penemuan bahawa alam semesta ini sedang mengembang merupakan salah satu dari revolusi intelek yang amat hebat di kurun ke 21.´

Al-Quran menyebut mengenai pengembangan alam semesta, sebelum manusia belajar membuat teleskop. Ada yang berkata fakta-fakta astronomi di dalam al-Quran tidaklah mengejutkan kerana orang Arab memang mahir di bidang astronomi. Mereka memang betul bila berkata orang Arab mahir di bidang astronomi.


Bagaimanapun mereka gagal menyedari bahawa al-Quran diturunkan sebelum orang Arab menjuarai bidang astronomi. Selain daripada itu, kebanyakan fakta-fakta saintifik yang disebut di atas mengenai astronomi, seperti asal usul alam semesta dari Big Bang, tidak diketahui oleh orang Arab walaupun sehingga zaman kegemilangan sains mereka.

Oleh hal yang demikian itu, fakta saintifik di dalam Al-Quran bukan disebabkan oleh keunggulan orang Arab di bidang astronomi. Malahan, yang sebaliknya betul. Orang Arab menjuarai astronomi kerana astronomi disebut di dalam al-Quran.


















NEBULA ROS









"
Maka apabila langit telah terbelah dan menjadi
merah mawar seperti (kilapan) minyak"
(surah Ar-Rahmann:37)


Ayat ini menceritakan mengenai langit yang sedang mengalami proses kehancuran dan pada masa itu ia berubah menjadi merah seumpama bunga mawar yang bersinar . apabila Quran menyebutkan tentang langit dan bumi ia memfokuskan mengenai objek-objek dan bintang adalah antara objek penting di langit sehingga Allah bersumpah mengenainya di dalam Quran.

Penemuan sains pada hari ini menunjukkan apabila bintang-bintang yang melalui proses kehancuran ia bertukar menjadi gumpalan gas yang berpisah daripada bahagian dalamnya. Fenomena ini adalah selari dengan firman Allah yang bermaksud “Maka apabila langit terbelah”

Gas-gas atau nebula ini kemudiannya bersinar dan apabila dilihat dari jauh ia menyerupai bentuk tertentu antaranya berbentuk ros merah yang bersinar. Inilah yang ditemui oleh pakar-pakar ilmu astronomi abad ke-21 ini.

Penemuan nebula ros ini menjadi berita hangat di peringkat antarabangsa. CNN.com bertarikh 12 Septamber 2002 melaporkan mengenainya di bawah tajuk “Hubble Spies Soft Roses In Tough Neighborhood “ yang bermaksud “Teleskop Hubble Menemui Ros Yang Lembut di Persekitaran Mencabar”.

Walau bagaimanapun , ayat di atas diturunkan bukan bertujuan menceritakan kelahiran nebula ros ini. Apatah lagi hampir kesemua ulama semasa menafsirkan ayat tersebut dengan kejadian Hari Kiamat. Namun, jika difikirkan secara mendalam, terdapat satu aspek yang sama antara insiden terbentuknya nebula ros ini dengan peristiwa Hari Kiamat iaitu kedua-duanya berkait rapat dengan fenomena kemusnahan bintang-bintang. Justeru ayat Quran tersebut menceritakan dengan jelas keadaan yang boleh dan mungkinberlaku apabila bintang-bintang mengalami proses kehancuran Pada Hari Kiamat nanti.

Bagi umat islam ayat ini diturunkan semasa tiada siapa pun yang mengetahui semasa bintang-bintang melalui proses kehancuran ia akan terbelah dan bahagian luarnya bertukar menjadi gas nebula dan nebula ini boleh menjelma dalam bentuk bunga ros yang bersinar. Fenomena ini hanya difahami dan dikesan baru-baru ini dan fenomena ini diceritakan di dalam Quran. Inilah aspek mengagumkan bagi umat islam . ia boleh menguatkan keyakinan bahawa Quran ini sebenarnya kalam Allah.

Walau bagaimanapun, paling penting adalah ayat ini mengingatkan kita mengenai bencana Hari Kiamat semasa kehancuran berlaku di langit dan pada masa itu tidak siapa pun yang dapat membantu kecuali Allah.